2017. április 7., péntek

Szuperélelmiszerek

    Az Ajurvéda szattvikus táplálékoknak, ma inkább szuperélelmiszereknek nevezzük azokat az ételeket és alapanyagokat amelyek fogyasztása növeli a kellemes közérzetünket, segítenek fenntartani egészségünket, erőt, fittséget biztosítanak, fenntartják a testi egyensúlyt és pozitívan hatnak a lelki és szellemi állapotunkra.

   Manapság egyre több dolog kerül bele ebbe a kategóriába. Ahány oldalt vagy könyvet olvastam eddig mindegyikben más- más táplálékok voltak felsorolva. Csak kis százalék az, amelyik mindegyikben ugyanaz volt. Éppen ezért én az Ajurvédára és a saját érzéseimre hagyatkozom. Vannak számomra olyan ételkombinációk amiktől elfogyasztás után azonnal boldog és elégedett leszek. Ilyen például a cukkini bármilyen formában elkészítve, a tonhalsaláta egy kis bagettel és egy pohár narancslével vagy a katalán ciabatta feketeerdei sonkával, sajttal és salátalevéllel. Azt hiszem (és az Ajurvéda is ezt mondja), hogyha egy étel ilyen érzelmeket vált ki belőlem, akkor az csak jót tehet a szervezetemnek. Így az Ajurvéda listáját kiegészítem ezekkel a táplálékokkal is.
Azt ajánlom, hogy próbáljatok meg ti is odafigyelni arra, hogy melyik étel okoz nektek elfogyasztás után örömöt és igyekezzetek azt rendszeresen beilleszteni az étrendetekbe.
Ez a dolog egyéni része, amit kis odafigyeléssel pár hét alatt ki is tudtok magatoknak tapasztalni.






  Aztán jöhet a fix rész, amit az Ajurvéda ajánl. Nálam egyébként ezek az élelmiszerek ki vannak téve a hűtőre egy kis cetlin, hogyha egy mód van rá akkor ezekből fogyasszak a nap folyamán a legtöbbet.
Nézzük akkor, hogy mik is ezek:

   Friss zöldségek

   Kismilliószor hallottuk már, hogy minden nap kell enni friss zöldséget és gyümölcsöt. Ezeknek a jótékony hatásait ezért már kívülről fújjuk, így nem is mennék bele. Igyekezzünk hát minél több frissen vásárolt zöldséget beilleszteni a napi étrendünkbe. Vannak viszont olyan zöldségek melyek a többi közül kiemelkedve extra jótékony hatással bírnak, így érdemes ezekből még többet fogyasztani.
Ilyen például a brokkoli, amely erősíti az immunrendszert és a csontokat , valamint vigyáz a szív és az érrendszer egészségére. Napi fél tányér brokkoli már meghozza ezeket a jótékony eredményeket.

   A spenót szintén nagyon hasznos zöldségféle. Napi egy kistányérnyi nyers vagy főtt spenót elfogyasztása csökkenti többféle rák, szív- és érrendszeri betegségek, valamint a szürkehályog kialakulásának kockázatát.

   A paradicsom csökkenti a rákos megbetegedések kockázatát, valamin erősíti a bőr naptűrő képességét is, így megakadályozza a leégést. Viszont érdekes módon a feldolgozott paradicsomot sokkal jobban hasznosítja a szervezetünk, mint a frisset, ezért érdemes feldolgozott formában (sűrített paradicsom, ketchup stb.) is beleépíteni az étrendünkbe. Természetes ilyen esetekben figyeljünk rá, hogy az általunk választott termék a lehető legmagasabb százalékban tartalmazzon paradicsomot és a lehető legkisebb százalékban egyéb adalékokat.

   Napi 1 avokádó segít az ízületi gyulladások esetén, hozzájárul a tápanyagok megfelelő felszívódásához, egyensúlyban tartja a vércukorszintet és a súlycsökkenést is támogatja.





   Friss és aszalt gyümölcsök

   A fentiekhez hasonlóan itt sem mennék bele a mindennapi gyümölcsfogyasztás pozitív hatásaiba, hiszen ezt elvileg mindenki tudja, inkább kiemelek itt is párat ami extra jótékony hatással bír.
Ilyen például az áfonya ami remekül fokozza a kollagéntermelést, így bőrünk sokkal feszesebb lesz már napi 1-2 kistányérnyi adag elfogyasztásától. E mellett nagyon jó rostforrás, tele van antioxidánsokkal és gyulladáscsökkentő hatása is van.
Ugyanilyen hatásos a vörösáfonya, akár aszalt változatban (én rendszeresen rakok belőle a zabkekszbe), valamint a cseresznye és a málna is. Ha egész évben szeretnéd fogyasztani ezeket a szuper gyümölcsöket, akkor érdemes előre gondolkodni és lefagyasztani belőle egy nagyobb adagot.



Légrádi Alexandra (@premium_barbie) által megosztott bejegyzés,



   Saláták

   Erősítik az immunrendszert, mivel tele vannak vitaminnal és antioxidánsokkal. Csökkentik a szív- és érrendszeri betegségek és a csontritkulás kialakulásának kockázatát, valamint szépítik a bőrt és jótékony hatással vannak a szemre. Bármelyik változatot fogyaszthatod, amelyiket csak szereted.
Bár nem teljesen ide tartozik, de megemlíteném a kelkáposztát is, mint leveles zöldséget, aminek az előbbiekhez képest még gyulladáscsökkentő, méregtelenítő hatása is van és megakadályozza a tüdő- és szájproblémák kialakulását.



   Bab és lencse

   Ahhoz, hogy kifejtsék jótékony hatásukat érdemes belőle heti 4x fogyasztani. De nem kell megijedni ettől a számtól, hiszen ha elkészítesz egy nagyobb adag főzeléket valamelyikből, mire elfogy máris fedezted a heti szükséges bevitelt.
Sokáig jóllakottnak érzed majd magad tőle, így a fogyókúrázóknak is jó barátja lehet. E mellett lúgosító hatással bírnak, normalizálják a bélműködést, ezáltal az egész testünk hatékonyabban működik tőlük.


   Natúr joghurt

   Legjótékonyabb hatását a bélrendszerünkre és az emésztésünkre fejti ki, hiszen segít fenntartani a bélrendszer baktériumflórájának egyensúlyát. Az immunrendszerünket is erősíti.
Ha nem szeretjük a natúr joghurtot tegyünk bele friss vagy aszalt gyümölcsöt vagy készítsünk belőle salátaöntetet, így máris biztosítva van a napi bevitel.






   Tej

   A tej elég megosztó ital mostanában. Van aki azt mondja kell, van aki csak a házi tejre esküszik...
Annyiféle érvet és ellenérvet hallottam már ezzel kapcsoltban, hogy néha azt se tudom mit higgyek.
De az Ajurvéda jónak tartja (bár biztos nem a bolti tejet, de én a házinak nem csípem az ízét), így iszom belőle legalább napi 1 pohárral. Viszont azért arra vigyázok, hogy csakis a hűtőben tárolandó verzióból vásároljak. Mert ugye mind tudjuk, hogy az UHT ami végtelen napig eláll hűtő nélkül is annak bizony nem sok köze van a tejhez....


   Búzából, árpából, rozsból készült termékek

   Természetesen teljes kiőrlésű változatban. Erre vonatkozónak nem találtam mennyiséget, így én akkor eszem amikor eszembe jut vagy éppen jól esik.


Légrádi Alexandra (@premium_barbie) által megosztott bejegyzés,



   Dió

   Ez az egy pontja az Ajurvédikus listának amivel hadilábon állok, ugyanis nem szeretem a diót. Így dupla adag mandulával vagy kesudióval helyettesítem.
A dió egyébként csökkenti a koleszterinszintet, segít az érfalak rugalmasságának megőrzésében, segít megelőzni a cukorbetegség kialakulását és széppé varázsolja a bőrt. Napi egy marék dióval máris jó úton haladunk.



   Mandula

   Fontos energia - és tápanyagforrás. Szinten tartja a vércukrot, segíti a szív egészséges működését, serkenti az agyműködést, segíti a fogyást, erősíti a csontokat, megőrzi a bőr egészségét és jót tesz a hajnak is. Mindez pedig csak a töredéke jótékony hatásainak, szóval megéri belőle legalább napi egy marékkal enni.


   Rizs (főleg a fényezetlen), Quinoa, lenmag

   Fokozzák az agyműködést, tele vannak ásványi anyagokkal, védik a vörösvértesteket. Nem kell feltétlenül mindegyikből fogyasztani naponta, főleg, hogy a quinoa például elég húzós árban van, elég ha kiválasztod az egyiket, aztán ha úgy alakul alkalmanként beiktathatod a másik kettőt is.


   Méz

   Én cukor helyett majdnem mindig mézet használok, például teába, kávéba, sütikbe, amibe csak lehet. Jótékony hatással van az érzékeny gyomorra, a vérszegénységre, erősíti az immunrendszert és méregtelenítő hatása is van.  Mindemellett pedig külsőleg használható a kicserepesedett ajkakra, horzsolások kezelésére és nagyon hatásos alapanyaga a házi pakolásoknak is. Naponta pár kiskanállal megéri fogyasztani belőle.


   Zöld tea

   Egy csésze jó minőségű zöld tea fluoriddal lát el, ezáltal erősíti a fogakat,  gyorsítja az anyagcserét, csökkenti a ráncok kialakulását, segít megelőzni a bőrrákot és vírusellenes hatású.
Nekem minden reggel ezzel indul a nap. Persze egy jó adag méz is jár bele, így ébredés után máris 2 dolgot használtam a szuperélelmiszer listáról.






Legyen ez az új élet programunk következő lépése! Próbáljatok napi szinten minél többet bevinni ezekből az ételekből!