2014. március 26., szerda

Szép álmokat!

      Az alvást sokan elvesztegetett időnek tartják, mondván: " Aki sokat alszik, keveset él." Pedig a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás hihetetlenül fontos testi és lelki egészségünk szempontjából.
 
     Életünk alapvetően két főbb részre oszlik, alvásra és ébrenlétre, amik folyamatosan váltják egymást. Egy statisztika szerint életünk mintegy egyharmadát alvással töltjük. Az alvás pedig igen fontos szerepet játszik a bennünk lezajló biológiai folyamatok szempontjából is.
Közismert tény, hogy ez egy pihentető állapot, ám azt kevesen tudják, hogy nagy szerepe van a memória- konszolidációban is. A megtanult dolgok ilyenkor raktározódnak el az agyunkban, illetve ilyenkor folyik tudásunk és emlékeink rendszerezése és szelektálása is. Alvás közben a szervezetünk lelassul és megváltozik: csökken a pulzusszám és a vérnyomás, lelassul a szív, változik a testhőmérséklet és aktivizálódik az immunrendszer. Még a bőrünk is ilyenkor regenerálódik. Tehát ez az állapot teljes mértékben az egészségünket szolgálja.






     A közelmúltban végzett felmérések alapján a népesség mintegy 95%-a küzd valamilyen, akár állandó, akár időszakos alvászavarral. Egy másik felmérés pedig bebizonyította, hogy kb. 2 órával alszunk kevesebbet átlagosan, mint száz évvel ezelőtt. Ez a felgyorsult életmódunknak köszönhető, amihez sajnos nem könnyű alkalmazkodnunk. Ez, valamint az állandó munkahelyi nyomás, az anyagi gondok, valamint a túlhajszolt életmód vezethet alvászavarokhoz. Ehhez jön még a tévé és az internet, amelyekkel gyakran éjszakába nyúlóan foglalkozunk.

       Az alvászavar egy olyan probléma, ami ellen tenni kell, nem szabad elsiklani fölötte, hiszen ha nem kezeljük időben súlyos problémákat okozhat pl.: depressziót, szorongásos zavarokat de akár még cukorbetegséget és elhízást is.





     Mit tegyünk hát a kielégítő alvás érdekében?
A válasz egyszerű. Nem kell azonnal az orvoshoz rohannunk vele, megpróbálhatjuk először saját magunk megoldani a problémát, hiszen a legtöbb esetben csak egy kis odafigyelésre van szükség hozzá. Ám ha mégsem sikerülne, akkor haladéktalanul forduljunk szakemberhez, hogy elkerüljük az esetleges súlyos következményeket!

     Nézzük hát az egyszerű kis praktikákat!
A napi tevékenységünk nagymértékben befolyásolja az éjszakai nyugalmunkat. Így rendszeres testmozgással javíthatjuk az alvás minőségét. Énnek érdekében tanácsos naponta legalább fél órát testmozgással töltenünk.

Az esti tevékenységeinket lehetőség szerint érdemes rendszeressé, megszokottá tenni, így jelezve szervezetünknek, hogy ideje lelassítania. Például úgy, hogy a könnyű vacsora után, jöjjön egy kellemes ellazító fürdő, majd bújjunk ágyba és olvasgassunk egy kicsit vagy hallgassunk relaxáló zenét





Lefekvés előtt 4 órával, már kerüljük a megterhelő zsíros és fűszeres ételeket, valamint a koffein tartalmú italokat.

Ha lefekvés után 20 percen belül nem tudunk elaludni, akkor inkább kelljünk fel és kezdjünk valami monoton tevékenységbe (én pl olvasni szoktam) és csak akkor feküdjünk vissza, ha elálmosodtunk.

Fontos még, hogy a hálószobánkban megfelelő legyen a hőmérséklet, se túl hideg, se túl meleg, valamint csendes és kellően sötét legyen.

Próbáljuk ki a lefekvés előtti relaxáló jógát! Ha minden kötél szakad én ezt veszem elő. A legjobban Tara Stiles videója működött nálam



Jó éjszakát mindenkinek!