2016. február 19., péntek

Most kezdd el a futást!

    Mostanában igen nagy népszerűségnek örvend a futás. Ez nem is csoda, hiszen olcsó és nagyon nagyon hatékony. Heti háromszori futás már elegendő ahhoz, hogy fittek, kitartóak, egészségesek legyünk és még fogyjunk is a kritikus területekről (popsi, csípő, has).






   Ha visszagondolok az első élményeim igen negatívak voltak a futással kapcsolatban. Az iskolai testnevelés órán rendes bemelegítés nélkül, izomból kellett futni, mert hajtott a tanár, ráadásul a rendes technikát sem mondta el. A lényeg úgyis csak az volt, hogy fuss, mint az őrült. Na nekem ez nem ment. Én rendszerint a sor végén kullogtam, a szúró oldalammal és próbáltam túlélni a hátralévő időt. Meg sunyiban gyalogoltam, amikor senki nem látta. :D Aztán jöttek a rossz jegyek a 12 perces futásra, ami megint nem mélyítette el a kapcsolatom ezzel a sportággal.

  Később aztán újra próbálkoztam vele a fősuli alatt, amikor nem nagyon volt időm más mozgásra, de ismét be kellett látnom, hogy én és a futás nem passzolunk össze. Másfél vagy akár két óra tánc vagy aerobic meg se kottyant nekem de 3 perc futás után vörösödő fejjel kapkodtam levegőt.


   Aztán jött a pánikbetegség ami végül ismét ezen sport karjaiba sodort. Először kardióztam, ami jót tett de egy idő után már nem volt akkora kihívás. Így jött az erőltetett tempójú gyaloglás, futópadon emelkedővel. Ezt is nagyon imádtam, de amikor már bírtam 45-50 percet egyhuzamban, akkor elkezdett hiányozni a levegő, a szabadtéri mozgás. Kimentem hát a közeli parkba és elkezdtem futni. Elsőre csak keveset bírtam, úgy 400 métert. Aztán szép lassan kitapasztaltam magamnak a megfelelő tempót, ami valahogy ösztönösen hozta magával a helyes légzést is. A szabályom az volt, hogy annyit futok egyszerre, amennyit bírok, de ez nem lehet kevesebb, mint a valaha megtett legynagyobb táv. Tehát ha én egyszer futottam 400 métert, akkor ez kell legyen a minimum táv, amit minden körülmények között le kell futni. Ha viszont később futok 600-at akkor az válik a minimum távvá. Ugyanis megtanultam, hogy amire egyszer képes vagy azt bármikor meg tudod újra tenni, ha pedig úgy érzed, hogy nem azt csak a fejedben lévő buta gondolatok akarják elhitetni veled. Ami egyszer ment, az mindig megy. Ezt kell szem előtt tartani.





   Na, tehát ennyi fecsegés után nézzük, hogy hogy is kezdjünk neki a futásnak!
Először is nagyon fontos, hogy szerezz be egy kényelmes futócipőt, ami e mellett könnyű és jól szellőzik. Erre szerintem érdemes egy kicsivel többet áldozni, mert ha rákattansz erre a sportra, akkor a legjobb barátod lesz.




A következő lépés, hogy tanulj meg jól bemelegíteni. A neten rengeteg videót találsz hozzá és ha megjön a jó idő én is szeretnék készíteni egyet a youtube csatornára.
Ezután pedig nincs más hátra, mint elkezdeni futni. Sok magazinban és cikkben sokféle módszert olvastam arra, hogy hogy növeljük gyorsan és hatékonyan a megtett távot, de én még mindig azt mondom, hogy a legjobb ha mindenki magának tapasztalja ki a módszert.
Nekem a fent említett rendszer vált be a legjobban, de akinek ez nem jönne be, annak itt egy másik:

1. hét:
   
   4 alkalommal 12 perces edzések, 2 percenként váltogatva a gyors tempójú gyaloglást a futással.

2. hét:

   4 alkalommal 16 perces edzések. 1 perc gyaloglás, 3 perc futás váltogatva, míg le nem telik a 16 perc.

3. hét:

   4 alkalommal 24 perces edzések. 1 perc gyaloglás, 5 perc futás váltogatva.

4. hét:

   4 alkalommal 32 perces edzések. 1 perc gyaloglás, 7 perc futás.

5. hét:

   4 alkalommal 32 perces edzések. 3x 10 perces futások közé kell tetszőlegesen beilleszteni 2x1 perc gyaloglást.

6. hét:

   4 alkalommal 40 perces edzések. És ez már csakis színtiszta futás!


   Nem is olyan régen én is megpróbálkoztam ezzel a programmal, de végül letettem róla, mert valahogy nekem nem jött be. Az első két szintet csináltam végig, aminél úgy éreztem, hogy a megadott gyaloglások ideje túl hosszú, de ha elvettem belőle valamennyit, akkor meg az idő hosszúsága miatt nem bírtam végig 12 percig. Így én maradtam a saját kis módszeremnél.
Viszont sok embertől hallottam, hogy nekik bevált ez a 6 hetes program, így gondoltam megosztom veletek.

 Persze mondanom sem kell, hogy az edzések előtt kötelező a bemelegítés és után a nyújtás attól, hogy az nincs odaírva! :D A gyaloglás pedig minél gyorsabb tempójú annál jobb!






   Most még időben vagytok ahhoz, hogy megszerezzétek  a nyári álomalakot a futással, szóval én azt mondom, vágjatok bele minél hamarabb!